כל ההשלכות של סרבנות גט

האם ידעתם כי גט חייב להינתן בהסכמה? המשמעות היא כי אם ברצונכם להתגרש, אך הצד השני אינו מעוניין בפרידה, באפשרותו להתנגד לגט ולמנוע את סיומו של קשר הנישואין. לסרבנות גט יש השלכות חריפות, אך יש דרכים להתמודד עמה, לרבות הטלת סנקציות על הצד הסרבן והגשת תביעה נזיקית לפיצויים. פניה לייעוץ משפטי מקצועי של עו"ד לגירושין, אשר יילחם על זכותכם לקבל גט ולהמשיך הלאה בחייכם, עשויה לחסוך מפחי נפש כבדים.

סידור הגט ברבנות

על מנת שבני זוג יהודים יוכלו להתגרש ולהתיר את קשר הנישואין ביניהם, עליהם לעבור הליך של סידור הגט. להבדיל מענייני גירושין אחרים, המצויים גם בסמכותו של בית המשפט לענייני משפחה, סוגיה זו היא בסמכות ייחודית של בית הדין הרבני. כך, בכל הנוגע להסדרת הגט, חלים כללי המשפט העברי. אלו קובעים כי גט חייב להינתן בהסכמתם של שני בני הזוג. על כן, אם מי מהצדדים מתנגד לגירושין, נוצר מצב של סרבנות גט. משמעותו של זה היא כי הצד המבקש להתגרש נותר כבול בקשר הנישואין.

עם זאת, ככל שבן הזוג החפץ בפרידה הוכיח כי קיימת עילה לגירושין, בית הדין הרבני יכול לחייב את הצד הסרבן להסכים לגט. אולם, מכיוון שדרך המלך עבור בית הדין הרבני היא גט בהסכמה, חלק מבתי הדין הרבניים ממעטים לעשות שימוש בסמכות זו. כל אלו הופכים את סרבנות הגט למצב משפטי מורכב מאוד המצריך ייצוג משפטי של עו"ד מומחה בדיני משפחה וגירושין, על מנת לשמור על זכויות בני הזוג בסיטואציה זו בפרט ובהליך הגירושין על כל היבטיו בכלל.

סרבנות גט – מהן השלכותיה?

ראשית נאמר, כי בישראל ישנם מאות מקרים של סרבנות גט משני הצדדים. כלומר, ישנן נשים המסרבות לקבל גט מן הבעל וישנם גברים המסרבים לתת גט לאישה. סרבנות גט מעוררת כעס רב, ובצדק משום שלכל אחד מאיתנו יש את הזכות לנהל אורח חיים חופשי ולא להיות כלוא בנישואין שעבורו הם הסתיימו. אמנם, סרבנות גט אינה סיטואציה נעימה עבור שני הצדדים אך השלכותיה חמורות יותר כאשר הגבר הוא זה המסרב לסידור הגט.

על פי כללי ההלכה, אישה נשואה אינה יכולה לקיים קשר רומנטי עם גבר אחר ומעשה זה עלול לשלול ממנה את זכותה לקבל מזונות אישה מן הבעל, תשלום לו היא זכאית כל עוד בני הזוג נשואים. כמו כן, האישה מנועה מלהביא ילד לעולם מגבר אחר משום שהוא ייחשב כממזר על פי ההלכה. לעומת זאת, כאשר סרבנות הגט היא מצד האישה, הגבר אינו מנוע מלנהל מערכות יחסים עם נשים אחרות והוא אף יכול לקבל היתר לכל הקרוי "היתר מאה רבנים", במסגרתו יתאפשר לו להינשא לאישה אחרת, על אף סירובה של אשתו לגט (כמו במקרה המוכר של שולי רנד וצופית גרנט).

הטלת סנקציות נגד סרבני גט

התופעה של סרבנות גט היא פוגענית ומכעיסה, אך חשוב לדעת כי בעזרת ליווי משפטי מקצועי ניתן להתמודד איתה בצורה טובה ואפקטיבית. הכלי הראשון הוא פנייה לבית הדין הרבני בבקשה שיפעיל את סמכותו להטיל סנקציות כנגד סרבן או סרבנית הגט. מדובר במגוון של פעולות הפוגעות במהלך החיים התקין ועל כן אמורות להוות תמריץ עבור סרבני הגט לשנות את דעתם ולסגת מסירובם העיקש לתת או לקבל גט. כך למשל, רשאי בית הדין הרבני למנוע מסרבן גט להחזיק ברישיון נהיגה, דבר אשר ישבש מאוד את חיי היומיום עבור מרבית הציבור.

בית הדין הרבני גם רשאי להוציא צו עיכוב יציאה מן הארץ, אשר אינו מאפשר לאותו סרבן לטוס לחו"ל. ישנה סנקציה חשובה נוספת של הטלת עיקולים על רכוש, לרבות על גמלאות וקצבאות. בהקשר זה גם נציין כי ניתן להכריז על סרבן הגט כלקוח מוגבל ולמנוע ממנו משיכת שיקים. עוד נאמר, כי בתי הדין הרבניים רשאים גם לאסור סרבני גט וכן להטיל עליהם מגבלות שונות במסגרת המאסר. הכלי המשפטי השני המצוי בידי מסורבי גט כפי שנפרט להלן, הוא הגשת תביעת נזיקין לביהמ"ש לענייני משפחה נגד בן הזוג הסרבן.

תביעה נזיקית בגין סרבנות גט

סרבנות גט כובלת את בן או בת הזוג לנישואין שהם אינם רוצים בהם, כאשר במקרה של אישה מסורבת גט, ישנם איסורים הלכתיים חמורים, כפי שהסברנו לעיל. מדובר אפוא בנזק נפשי משמעותי בשל העדר היכולת של מסורבי גט לשלוט בגורלם ולבחור עם מי הם רוצים לחיות את חייהם. לאור זאת, בתי המשפט לענייני משפחה מכירים בסרבנות גט כעילה נזיקית על בסיס עוולת הרשלנות והפרת חובה חקוקה. פירוש הדבר הוא כי מסורבי גט רשאים להגיש תביעה כספית נגד בן הזוג הסרבן ולקבל פיצוי עבור הנזקים השונים אשר נגרמו להם בשל סרבנותו לגט.

באשר לגובה הפיצוי, הדבר תלוי מאוד בנסיבות העניין. בין היתר ביהמ"ש בוחן את משכה ואופייה של סרבנות הגט, כמו גם את מידת ההשפעה שלה על אורח החיים של מסורב או מסורבת הגט. כלומר, אין המדובר בזכאות אוטומטית לסעד כספי, אלא יש להוכיח את ההצדקה לה. עו"ד גירושין מנוסה יידע לבחון את המקרה ולחוות דעתו האם ניתן לקבל פיצוי כספי באותן הנסיבות. במידה שכן, יגיש עבור בן או בת הזוג את התביעה בגיבוי האסמכתאות הרלוונטיות וייצגם במקצועיות בהליך המשפטי.

רוצים לקבל ייעוץ משפטי?
יש לכם שאלה דחופה?

עוד בנושא

דילוג לתוכן