הסכם ממון

הכל אודות הסכם ממון

תשכחו מכל מה ששמעתם על הסכם ממון – הוא סובל מתדמית שלילית וחבל. הסכם ממון טוב ישמור על הזכויות שלכם בנכסים עמם הגעתם אל הקשר ויבטיח חלוקת הוגנת של הרכוש המשותף. כדי לקבל הסכם ממון אשר יעגן את ההסדר הרכושי שאתם רוצים בו, יש לפנות לעו"ד מומחה למשפחה וגירושין, המבין את מורכבות ההסכם ואשר ידאג לבטא בו את כל הדקויות החשובות לכם.

מהו הסכם ממון?

הסכם ממון זהו חוזה בין בני זוג, הקובע על פי בחירתם כיצד יתחלק ביניהם הרכוש במקרה של פרידה. עם עריכת הסכם זה, מתנים הצדדים על הסדר ברירת המחדל הקבוע בחוק יחסי ממון בין בני זוג, תשל"ג-1973. חשוב לדעת, כי דיני המשפחה מאפשרים לבני זוג לערוך הסכם ממון בכל שלב של מערכת היחסים. חלק מהזוגות מעדיפים לערוך הסכם ממון לפני הנישואין כדי להתחיל את חייהם המשותפים ברוגע כאשר הם יודעים כי הפן הרכושי של הקשר מוסדר.

לעומתם, יש מי שעורכים הסכם ממון אחרי הנישואין ויכולות להיות לכך סיבות שונות, למשל, חשש להעלות את הנושא לפני החתונה על מנת שלא ליצור משבר ביחסים. במקרים אחרים, בני הזוג פשוט לא ראו צורך בהסכם, משום שלא צברו נכסים בשלב זה, ועם הצלחתו של עסק חדש או ירושה שהתקבלה, נקלעו בני הזוג למחלוקת בנושא הרכוש והחליטו להסדיר את העניין בהסכמה כדי להימנע מסכסוך עתידי.

למה כדאי לחתום על הסכם ממון?

לשם הדוגמה, נניח כי בתקופת הרווקות רכשתם דירה ולאחר מכן פגשתם את החצי השני והתחתנתם. עוד נניח, כי לאחר תקופה הקשר נקלע למשבר והחלטתם להתגרש. בשלב זה, ובהנחה כי אין בידכם הסכם ממון, בן הזוג יוכל לדרוש זכויות בדירה שלכם.

צריך לזכור, שאף על פי  שחוק יחסי ממון קובע כי רק הרכוש המשותף יתחלק בין הצדדים ורכוש פרטי יישאר בבעלות אישית, הלכת השיתוף מאפשרת להגדיר נכס אישי כמשותף אם הוכחה בו כוונת שיתוף. באמצעות הסכם ממון ניתן להפריד במפורש בין רכוש אישי לרכוש משותף וכך למנוע מכל אחד מבני הזוג לדרוש חלק בנכס אישי של האחר.

סיבה נוספת לעריכת הסכם ממון היא מניעת סכסוך כספי בפרידה. חלוקת הרכוש היא סערה גועשת ברוב הליכי הגירושין בו לרוב כל צד נלחם בכל כוחו באחר ובשל קושי להגיע להסכמות, מתגלגלים בני הזוג למאבק משפטי ארוך. להבדיל מכך, כאשר בני הזוג מסדירים את חלוקת הרכוש ביניהם במהלך הקשר, יתגבש הסדר ראוי ומאוזן הדואג לשני הצדדים היה ובסופו של יום ייפרדו.

הסכם ממון בין ידועים בציבור

נהוג לדבר על הסכם ממון בעיקר בהקשר של זוגות נשואים או זוגות אשר עומדים להינשא, אולם גם ידועים בציבור ייצאו נשכרים מאוד מעריכת הסכם ממון. על ידועים בציבור חלה חזקת השיתוף, המאפשרת להם, בדומה לזוגות נשואים, לטעון בעת פרידה, לזכויות בנכסים אישיים של הצד השני, כלומר, לקבל חלק ברכוש אשר נקנה לפני שבני הזוג הכירו ולמעשה אינו רכוש משותף אשר נצבר בשנות הזוגיות.

מצב זה יוצר לא פעם סכסוכים חריפים בין בני הזוג, בפרט כאשר עומדים על הפרק נכסים בעלי ערך כלכלי רב. מחלוקות שכאלו מתגלגלות לעיתים קרובות למאבק משפטי יקר וממושך ולכן כדאי לנסות ולהימנע מכך מראש. עריכת הסכם ממון תפריד באופן ברור וחד משמעי בין רכוש משותף לרכוש פרטי ותקנה לכל אחד מהצדדים הגנה קניינית בנכסיו האישיים.

כמה עולה הסכם ממון?

הסכם ממון מעגן את חלוקת הנכסים בין בני זוג על פי רצונם ובהתאם לנסיבות האישיות שלהם.

מכאן, כי כל הסכם הוא אינדיבידואלי, שהרי עליו לגלם את ההעדפות של בני הזוג באשר לחלוקת הנכסים ולהתייחס להיקף הרכוש שלהם. על כן, ובהתאם לכך, העלות של הסכם ממון משתנה מאוד והיא איננה אחידה כפי שנהוג לחשוב. ישנם זוגות אשר מגיעים לעורך הדין ממש בתחילת דרכם ואין נכסים משמעותיים בבעלותם. במקרה זה, מדובר בהסכם בסיסי ופשוט יחסית שעלותו תהיה נמוכה.

לעומת זאת, כאשר מדובר בבני זוג אשר מי מהם צבר כבר רכוש משמעותי, הרי שההסכם הופך להיות מסועף יותר ועלותו תיקבע בהתאם לסוג והיקף הרכוש שיש להתייחס אליו. זכרו כי גם אם כרגע העלות של הסכם ממון נראית לכם גבוהה, התועלת שתפיקו אם תצטרכו להפעילו, שווה זהב. הסכם ממון מוצלח יגן על הרכוש שלכם ויציל אתכם ממאבקים משפטיים יקרים.

עורך דין הסכם ממון

הצלחתו של הסכם ממון תתממש אם הוא יספק לכם בשעת אמת את ההגנה הקניינית הדרושה לכם, בין אם תהיה זו הדירה שקניתם לפני הנישואין, העסק,  או הירושה שקיבלתם מההורים. כמו כן, הסכם ממון אמור למנוע מחלוקות משמעותיות בין הצדדים בכל הנוגע לחלוקת הרכוש.

כדי שההסכם ימלא את ייעודו הוא חייב להיות מותאם אליכם: לנסיבות החיים שלכם, להיקף הרכוש שלכם ולרצונות שלכם. על כן, אם החלטתם לערוך הסכם ממון או אתם שוקלים זאת וזקוקים לעוד מידע, הקפידו לפנות לעו"ד המתמחה בדיני משפחה וגירושין. הבקיאות המשפטית, הבנת ההשלכות של הסכם ממון, הכלכליות והרגשיות כאחד, יאפשרו לו לתת לכם מענה משפטי מלא וליצור עבורכם הסכם ממון טוב התפור למידותכם.

משרד עורכי הדין בראל לאניאדו, הינו בעל התמחות ייחודית בעריכת הסכם ממון, על כלל גווניו, פנו אלינו ונשמח לסייע גם לכם.

עו"ד הסכם ממון

עו"ד הסכם ממון

כסף הוא משאב משמעותי במאה ה-21, אבל באותה מידה הוא גם גורם לעיתים לבני אדם להתנהל באופן לא נכון. בפרט ישנם מקרים שבהם שיקולים כלכליים שיבשו מערכות יחסים, ומומלץ בחום לא להתעלם מעובדה זו. דווקא משום הצורך להפריד בין רכוש לבין אהבה, חשוב לערוך בעזרת עו"ד הסכם ממון מפורט ומדויק, בהתאמה אישית אליכם. זהו אחד מתחומי המומחיות של עו"ד בראל לאניאדו.

הסיבות שבגללן מומלץ לערוך בעזרת עו"ד הסכם ממון

* שקיפות מלאה – אפשר להבין אנשים שחוששים לעסוק בפן הכלכלי של הנישואין, אבל חשוב לזכור שכל מערכת יחסים בריאה באמת, נשענת על שקיפות, ורצוי שקיפות מלאה ככל האפשר. בסופו של דבר זהו מהותו של הסכם הממון: להבטיח התנהלות מתוך שקיפות מלאה, כשכבר מראש ברור לגמרי לשני הצדדים כיצד יתחלקו הנכסים במקרה של פרידה.

* ביטחון מלא – גם כשהאהבה עמוקה ועזה, והאופטימיות מן הסתם בשיאה, רק הסכם ממון מקנה לכם ביטחון אמיתי ומלא לגבי הנכסים יקרי הערך שלכם. אם האהבה תישמר והזוגיות תשגשג, הסכם הממון כלל לא יופעל ולא יהיה רלוונטי, ולעומת זאת אם בעתיד תתרחש פרידה, לפחות הנכסים לא ירדו לטמיון.

* הפחתת הסיכון לתהליך משפטי תובעני ויקר – כשאין הסכם ממון, גירושין עלולים להוליד סכסוך ממושך ומכוער, לרבות הליך משפטי מורכב שיגבה מכם כסף רב וזמן יקר. כשיש הסכם ממון, אם הנישואין לא יצלחו, ולמרבה הצער, זהו  תרחיש שאי אפשר להתעלם מהסיכוי שהוא יתממש, פתיחת הדף החדש בחיים תתבצע בקלות ובפשטות.

הסכם ממון מותאם ספציפית אליכם

על-מנת שהסכם קדם נישואין ימלא את ייעודו, מומלץ להיעזר בעורך דין מיומן. למעשה רק עם עו"ד הסכם ממון תסופק לכם ההגנה הנחוצה לרבות השקט הנפשי המבוקש. עו"ד בראל לאניאדו אמון על קשב מלא לכל לקוח ולקוחה, על התייחסות מעמיקה לכל פרט ופרט ובהתאם על ניסוח הסכם מדויק ומותאם אליכם באופן מושלם. מיומנות חשובה נוספת של עו"ד לאניאדו היא ריכוך התנגדויות, כך שגם החתימה עצמה על ההסכם תעבור ללא קונפליקטים מיותרים.

הסכם ממון
רוצים לקבל ייעוץ משפטי?
יש לכם שאלה דחופה?

עוד בנושא

דילוג לתוכן