מה הם גירושין אזרחיים?

הידעתם? זוג הנישא בנישואים אזרחיים יתגרש בבית הדין הרבני, על אף שלא נישא דרך הרבנות.

עם זאת, הליך סידור הגט במקרה של גירושין אזרחיים יהיה פשוט יותר משום שבני הזוג לא יידרשו להוכיח עילה לגירושין ודי ברצונו של מי מהם להתגרש כדי להוות את "עילת הגירושין".

הבחירה בנישואים אזרחיים

לא מעט זוגות יהודים נישאים כיום בטקס אזרחי בחו"ל ולא בנישואים דתיים ברבנות. חלקם נאלצים למסד את הקשר שלהם באופן הזה משום שהם פסולי חיתון, למשל כהן וגרושה. אלו אינם יכולים להינשא כדת משה וישראל על פי כללי ההלכה. זוגות אחרים הבוחרים בנישואים אזרחיים פשוט אינם מעוניינים בטקס דתי ומכיוון שאפשרות זו אינה קיימת בארץ, הם נישאים במדינה אחרת כמו קפריסין או צ'כיה למשל.

נציין, כי בני זוג שהתחתנו באופן אזרחי בחו"ל מחויבים להירשם בארץ כנשואים תוך 30 יום ממועד החתונה. לאחר הרישום, הם נחשבים לזוג נשוי לכל דבר ועניין וזכאים לכל הזכויות הנלוות מסטטוס זה באופן זהה למי שנישא בנישואים דתיים, למשל זכויות בביטוח לאומי וכדומה.

גירושין אזרחיים ברבנות

כאשר בני זוג יהודים מחליטים להינשא בנישואים אזרחיים ולא לעבור ברבנות בדרכם לחופה, הם מניחים כי גם אם ייקלעו למשבר בקשר ויחליטו להתגרש אזי הם לא יידרשו להגיע לבית הדין הרבני משום שלא התחתנו בנישואים דתיים. זוהי הנחה מאוד הגיונית, אך שגויה. הרבנות אמנם אינה מאפשרת להינשא במסגרתה בטקס אזרחי אולם משקרה ובני הזוג נישאו אזרחית, היא רואה בנישואיהם כספק נישואים. על כן, כדי למנוע מצב של ממזרות (כאשר האישה מביאה לעולם ילד עם גבר שאינו בעלה) יש צורך מבחינת הרבנות כי בני הזוג יקיימו הליך גט בצל קורתה של ההלכה היהודית, הליך אשר מתקיים אך ורק בבית הדין הרבני.

אולם, חשוב לציין כי היה ובני הזוג נישאו במדינה המאפשרת להם להתגרש בה, הם רשאים להסדיר את הגירושין באותה המדינה. לאחר חזרתם לישראל, הם יירשמו במשרד הפנים כגרושים ולא תהיה עליהם כל חובה לפנות לבית הדין הרבני כדי להתגרש.

סידור הגט בגירושין אזרחיים

במקרה שבו המדינה בה נישאו אינה מאפשרת לבני הזוג להתגרש בה, או שהם אינם יכולים מסיבות שונות לטוס לשם ולהסדיר את הגירושין באותה מדינה, עליהם יהיה להתגרש ברבנות. בקרב זוגות אשר בחרו בנישואים אזרחיים מטעמי אידיאולוגיה יכולה בהחלט להתעורר דאגה על כך כי עליהם לנהל עתה את הליך הגירושין בבית הדין הרבני. מי שביקשו להימנע מחתונה במסגרת דתית, חוששים כעת מפני גירושין ארוכים ומסורבלים. אולם, לזוגות אלו דווקא מחכה בשורה טובה. כאשר מדובר על זוג שנישא כדת משה וישראל, הרי שכדי להתגרש עליהם יהיה להוכיח את קיומה של עילה לגט, למשל, עקרות מצד האישה או אלימות מצד הבעל. כמו כן, בית הדין הרבני ינסה לברר עם בני הזוג האם קיימת אפשרות לשלום בית טרם ייתן פסק דין לגירושין.

לעומת זאת, במקרה של גירושין אזרחיים, הרבנות אינה נוהגת לדרוש את קיומה של עילה לגירושין, היכן שבמצב רגיל, ללא עילה לא יינתן גט. יתרה מכך, בית הדין הרבני אף אינו שואל את בני הזוג שנישאו אזרחית על אפשרות לשיקום הנישואין שלהם, בפרט אם הגירושין הם בהסכמה. לרוב, הרבנות פשוט תורה על מתן פסק דין לגירושין ובזאת יבוא לסיומו עניין הגט. ומה קורה כאשר אחד הצדדים מסרב להתגרש? אם עסקינן בנישואים דתיים, מדובר הלוא בסרבנות גט על כל השלכותיה, שהרי גט חייב להינתן בהסכמה. אולם כאשר מדובר על גירושין אזרחיים, בית הדין הרבני מעוניין להביא לסיומם ולכן יבחר בדרך של התרת נישואין. נתיב זה מטיב עם הצד המבקש להיפרד כך שהוא לא יוותר כבול בנישואין כפי שהיה קורה לו היה מדובר על נישואים כדת משה וישראל.

פנייה אל עו"ד גירושין

על אף השוני הרב בהליך הגט בבית הדין הרבני כפי שתיארנו לעיל, חשוב להבין כי גירושין אזרחיים אינם שונים מהותית מכל הליך גירושין אחר. כלומר, אם לבני הזוג יש רכוש בבעלותם, הרי שיש לעשות הפרדת נכסים ביניהם ואם יש להם ילדים, הרי שעם הפרידה, יש לדון באופן חלוקת זמני השהות ודמי המזונות של הילדים. מכיוון שעסקינן בנושאים כה מורכבים ומשמעותיים לבני הזוג, כל אחד מהם זקוק לעו"ד גירושין מטעמו אשר יבטיח את זכויותיו בהליך המשפטי.

אם קיימת נכונות כנה מצד בני הזוג לגירושין בהסכמה, עורכי הדין ינהלו משא ומתן במסגרתו ידונו עם הצדדים בכל נושא ונושא וינסו להגיע לעמק השווה במטרה לגבש הסכם גירושין. אמנם, הדבר יהיה כרוך בפשרות מסוימות מצד שני בני הזוג אך מנגד, יוכלו להסדיר את ענייניהם תוך זמן קצר יותר ויחסכו את כל הטרחה, העלויות והקושי שבניהול הגירושין בערכאות. כמובן כי ישנם מקרים בהם בני הזוג מצויים בסכסוך חריף מדי ואינם פתוחים לשיח מחוץ לבתי המשפט. במצב זה, כל עו"ד גירושין יפעל לקידום האינטרסים של הלקוח אותו הוא מייצג תוך חתירה לקבלת התוצאה המשפטית הכי טובה שאפשר בכל תביעת גירושין.

רוצים לקבל ייעוץ משפטי?
יש לכם שאלה דחופה?

עוד בנושא

דילוג לתוכן